Tamme kastanjes

Op Smaakwater zullen we natuurlijk geen reclame maken voor jagers, maar voedselverzamelaars kunnen op onze hartelijke sympathie rekenen. Voor wie net als wij graag gratis eten klaarmaakt, is dit het seizoen om op zoek te gaan naar tamme kastanjes. Op www.wildplukwijzer.nl staat informatie over waar zich tamme kastanjebomen bevinden, op http://www.genoeg.nl/handig/tuin/tamme-kastanjes-zoeken-en-poffen vind je informatie over hoe je ze poft. Veel pof- en eetplezier!

Geplaatst in veganistisch | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Flapjacktaartje

Nu de avonden langer worden en de dagen kouder, krijg ik zin om te cocoonen. Sloffen aan, plaid over de benen, filmpje in de dvd-speler, thee en zelfgebakken lekkers erbij. Daarom vandaag een heerlijk veganistisch recept voor ‘flapjacks’, een soort Engelse muslireep. Ze zijn eenvoudig te maken en nog enigszins gezond ook! Voor dit recept gaan ze in een rond bakblik, maar je kunt natuurlijk ook reepvormige flapjacks maken; daarvoor gebruik je bijvoorbeeld een cakeblik dat je met bakpapier bekleed hebt.

Je hebt nodig: 150 gram havermout, 150 gram (plantaardige) boter, 50 gram kokos, 2 handjes cranberry’s (of rozijnen), 3 eetlepels stroop (suikerstroop, niet appelstroop), een snufje zout.

Verwarm de oven voor op 170-180 graden.

Smelt de boter in een klein pannetje. Doe de stroop erbij, roer en wacht tot het een gelijkmatig mengseltje is.

Snijd intussen de cranberry’s in kleine stukjes. Doe ze in een grote kom. Doe de havermout, de kokos en een snufje zout erbij en hussel goed door elkaar. Nu kan het botermengsel erbij. Even goed mengen, en dan kan het geheel in een goed ingeboterde en niet al te grote bakvorm. Het is ideaal als het flapjackmengsel ongeveer 1 à 1,5 cm hoog komt. Druk het mengsel nog even stevig aan, en zet het in het midden van een voorverwarmde oven. Het taartje is klaar als het goudbruin is (20-30 minuten). Laat het afkoelen voordat je het eet, zodat de stroop ervoor kan zorgen dat je flapjacktaartje stevig wordt.

Geplaatst in cake, taart, veganistisch | Tags: , , , , , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Wildplukwijzer

Ik vind het een fantastisch idee: de wildplukwijzer. Een site met onder andere openbare fruit- en notenbomen. Je vult je locatie in en ziet al snel waar je appeltjes voor je taart kunt gaan halen… Duurzaam en goedkoop! Zie http://www.wildplukwijzer.nl/.

Geplaatst in gezondheid | Tags: , , , , | Een reactie plaatsen

Oesterzwammen in een jasje

Champignons zijn voor veel vegetariërs vertrouwde kost. En niet voor niets, champignons zijn lekker, bevatten veel gezonde voedingsstoffen en geven je daarnaast een goed gevuld gevoel.

Zelf hou ik erg van oesterzwammen. Deze grote, oestervormige paddenstoelen zitten boordevol vitamine D, die je ook in vleesproducten vindt. Je kunt ze verwerken in de pasta, een stoofschotel of opbakken als bijgerecht. Voor dat laatste heb ik een lekker, makkelijk recept, dat ik graag met jullie deel.

Oesterzwammen in een jasjeJe hebt nodig (voor 2 personen): een bakje oesterzwammen, 100 gram volkorenmeel, 50 ml melk, boter om in te bakken, een ei, kerrie, kruidenzout of een beetje bouillonpoeder,  peper.

Giet het meel in een kom en breek het ei. Voeg de melk toe en roer het geheel tot een luchtig beslag. Als het beslag te dik wordt, doe je er wat meer melk bij. Breng het beslag op smaak met kerrie, kruidenzout en peper. Ben je tevreden over het resultaat? Smelt dan de boter in de pan en haal de oesterzwammen door het beslag. Leg de oesterzwammen in een jasje in de pan en bak ze aan beide kanten goudbruin.

Heerlijk bij rijst met gedroogde uitjes en broccoli.

Geplaatst in bijgerecht, eenpansgerecht, gezondheid, voorgerecht | Tags: , , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Geroosterde groenten met feta en gekruide couscous

Vandaag een recept dat zo lekker is dat ik het elke dag wel zou kunnen eten: geroosterde groenten met feta en gekruide couscous.

Voor 2 personen heb je nodig: 1 bakje cherrytomaten, 1 gele paprika, 1 flinke aubergine (of 2 kleintjes), 1 potje feta op olie, couscous, 1 eetlepel oregano, 1 eetlepel gyroskruiden, wat olijfolie (je kunt ook de olie van de feta gebruiken), peper, zout.

Verwarm de oven voor op 250 graden. Snijd intussen de aubergine en de paprika in blokjes (de paprika niet te groot, anders wordt ‘ie niet gaar). Halveer de tomaatjes. Leg in een ovenvaste schaal, voeg de oregano, een flinke scheut olie, wat peper en wat zout toe. Even roeren en in de oven maar. Na twintig minuten schep je de groenten even om, en voeg je de feta toe. Die moet er nog ongeveer tien minuten bij.

Kook dan wat water voor de couscous. Ik doe couscous altijd in een schaal of kom (bijvoorbeeld een soepkom), maar misschien dat jij hem wel anders bereidt. In ieder geval: voeg de gyroskruiden en een scheutje olijfolie aan de couscous toe. Giet er kokend water op totdat de couscous net onder water staat en dek de schaal (kom) af, bijvoorbeeld met een bordje. Een paar minuten later is je couscous klaar om te eten.

Je ovenschotel is klaar als de groenten zacht zijn en de feta een klein beetje kleur heeft gekregen. Eet smakelijk!

Geplaatst in ovenschotel | Tags: , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Venkel-wortelsoep met kokosroom

Deze week presenteren wij jullie graag een stevige smaakvolle maaltijdsoep die ook geschikt is voor veganisten. Een ideaal eenpansgerecht als je niet te ingewikkeld wilt doen en toch iets lekkers wilt presenteren dat ook goed vult. Voor een extra lekkere soep maak je er natuurlijk verse knoflookcroutons bij. Image

Voor deze maaltijdsoep voor 2 a 3 personen heb je nodig: 1 venkelknol, 4 bospeentjes, 2 lente-uitjes, een teentje knoflook, 100 gram kokosroom, een groentebouillonblokje, kervel, olijfolie, peper en zout.

Voor de knoflookcroutons: 2 sneetjes oud brood, knoflookpoeder, olijfolie.

Was de groenten goed. Snijd de lente-uitjes in kleine stukjes. Fruit de ui met het uitgeperste teentje knoflook in wat olijfolie. Gebruik een grote (soep)pan voor dit gerecht. Roer de knoflook en ui goed om zodat ze niet aanbranden. Na ca 2 minuten giet je er een liter water bij. Snijd ondertussen de bospeen en de venkel in blokjes en voeg ze toe aan de soep. Kook de groenten in ca 15 minuten gaar. Voeg er dan een bouillonblokje aan toe (of meerdere, naar smaak) en twee theelepels kervel. Laat de soep 10 minuten doorkoken op een zachte stand en breng hem op smaak met wat zout en peper. Pureer de soep met een staafmixer of met behulp van een blender. Voeg tot slot de kokosroom toe en roer deze goed door de soep. Geniet van een heerlijk stevige lentesoep!

De knoflookcroutons kun je maken terwijl de soep nog een paar minuten op het vuur staat. Haal de korsten van het brood en snijd het brood in blokjes. Warm wat olijfolie op in een koekenpan en voeg de broodblokjes toe. Draai ze regelmatig om zodat alle kanten goed knapperig worden. Strooi tot slot wat knoflookpoeder in de pan en schep de croutons door het knoflookpoeder. Voeg de croutons vlak voor het opdienen van de soep toe in het bord of de soepkom.

Eet smakelijk!

Geplaatst in eenpansgerecht, soep, veganistisch | Tags: , , , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Supersimpele smaakvolle pasta met avocado en olijven

AfbeeldingHet is even geleden dat Smaakwater een recept plaatste, afgeleid als wij waren door liefde (Sanne) en het moderne leven (Erica). Maar wij gaan ons leven beteren! Vandaag dus weer een recept: supersimpele smaakvolle pasta met avocado en olijven.

Voor 2 personen heb je nodig: 4 tomaten, 2 teentjes knoflook, ca. 100 gram zwarte olijven, 1 avocado, 1 ui, 1 bosje lenteui, 160 gram pasta, 4 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels citroensap, peper, zout, chilipoeder.

Snijd de tomaat in kleine blokjes. Pers de knoflook. Snijd de ui fijn. Bak deze drie in een beetje boter of olie. Bereid de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snijd de lenteui en voeg die toe.

Schil de avocado en snijd hem in blokjes. Deze hoef je niet mee te bakken.

Maak in een kommetje een dressing van 4 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels citroensap, een snufje zout, flink wat peper en een klein snufje chilipoeder.

Het tomatenmengsel moet circa 10 minuten opstaan. Als de pasta klaar is, doe je het tomatenmengsel, de dressing, de avocado en de olijven erbij. Nog even proeven: zit er genoeg peper in? Is het zout genoeg? En dan: genieten!

Geplaatst in pasta, veganistisch | Tags: , , , , , , , , , , | 1 reactie